Benutzer:Nadine Anskeit: Unterschied zwischen den Versionen

Aus ZUM Grundschullernportal
Keine Bearbeitungszusammenfassung
Markierung: Quelltext-Bearbeitung 2017
Keine Bearbeitungszusammenfassung
Markierung: Quelltext-Bearbeitung 2017
 
(206 dazwischenliegende Versionen von 2 Benutzern werden nicht angezeigt)
Zeile 1: Zeile 1:
<br>
A central methodological challenge concerns the validity of empirical measurements. AI-supported writing processes can produce text quality that reflects technical assistance rather than actual competence gains (Rezat & Schindler, 2025). Empirical designs must therefore distinguish AI effects from learning processes, for example through process data, qualitative reflections, or control-group comparisons.
<center><span style="font-size:30pt;"><span style="color:#49b0bd">'''Herzlich willkommen im '''</span>'''<span style="color:#61615e">Grundschul</span><span style="color:#49b0bd">Lernportal</span>'''</span></center><br>
A second challenge is the insufficient integration of process-oriented perspectives. Classical writing research emphasizes product ratings, yet the interaction between writers and AI—described as human–machine “coactivity” (Lehnen & Steinhoff, 2022)—remains underexamined. Log files, prompt developments, chat histories, or self-reports are therefore necessary to capture cognitive and metacognitive processes and to complement product analyses.
<center><span style="font-size:20pt;"><span style="color:#49b0bd">'''Ein Wiki für '''</span>'''<span style="color:#61615e">Grundschüler, Lehrer und Eltern</span><span style="color:#49b0bd">!</span>'''</span></center>
A third issue concerns the sustainability of effects. Most studies rely on one-off interventions, although pre-/post-/follow-up designs are essential for detecting both immediate and delayed learning outcomes (Pissarek & Wild, 2018). This is particularly relevant in AI-assisted writing, where short-term relief may obscure long-term implications for self-regulation and transfer.
<br>
Finally, empirical designs must account for ethical and technological conditions. Limited model transparency, data protection issues, and algorithmic biases (Gethmann et al., 2022) influence both research implementation and the interpretation of findings. Transparent reporting of technical parameters and ethical standards is therefore necessary to ensure comparability and replicability.
<br>
__NOTOC__
<div class="grid uk-grid-large" style="text-align: center">
<div class="width-1-2 activity-box">[[Datei:Erste Schritte neu ohne Sechstelkreis m.png|200px|link=Erste Schritte]]
===[[Erste Schritte|<span style="color:#49b0bd"><u>'''Erste Schritte'''</u></span>]]===
<span style="color:#49b0bd">Auf diesen Seiten können sich Lehrerinnen, Lehrer und Eltern über das Grundschullerportal informieren und erste Schritte zur aktiven Nutzung des Wikis gehen.</span>
</div>
<div class="width-1-2 activity-box">[[Datei:Best Practice ohne Sechstelkreis Neu m.png|200px|link=Best practice und Aktuelles]]
===[[Best practice und Aktuelles|<span style="color:#fa9d1f"><u>'''Best practice & Aktuelles'''</u></span>]]===
<span style="color:#fa9d1f">In diesem Bereich sind Best practice Beispiele und aktuelle Informationen rund um den Einsatz digitaler Medien in der Grundschule bereitgestellt.</span>
</div>
<div class="width-1-2 activity-box">[[Datei:Schulportal ohne Sechstelkreis m.png|200px|link=Schul- und Projektseiten]]
===[[Schul- und Projektseiten|<span style="color:#0e6177"><u>'''Schul- und Projektstartseiten'''</u></span>]]===
<span style="color:#0e6177">In diesem Bereich habt ihr die Möglichkeit, eine Startseite für die Projekte eurer Schule einzurichten. Damit sind alle Aktivitäten auf einen Klick erreichbar.</span>
</div>
<div class="width-1-2 activity-box">[[Datei:Lehrer fuer Lehrer ohne Sechstelkreis m.png|200px|link=Lehrerportal]]
===[[Lehrerportal|<span style="color:#682171"><u>'''Lehrerportal'''</u></span>]]===
<span style="color:#682171">Hier finden Lehrerinnen und Lehrer eine Sammlung von Informationen, Materialien und Unterrichtsideen nach Fächern sortiert sowie Artikel zu Schul- und Unterrichtsentwicklung</span>
</div>
<div class="width-1-2 activity-box">[[Datei:Lehrer fuer Schuler ohne Sech stelkreis mit Tafelbild m.png|200px|link=Schülerportal - von Lehrern für Schüler]]
===[[Schülerportal - von Lehrern für Schüler|<span style="color:#b1d339"><u>'''Schülerportal -    von Lehrern für Schüler'''</u></span>]]===
<span style="color:#b1d339">Auf diesen Seiten entstehen Projekte bei denen Lehrer das Web 2.0 aktiv nutzen und Medienbeiträge für Schüler produzieren, z. B. Lernpfade, interaktive Übungen und themengebundene Wiki-Seiten.</span>
</div>
<div class="width-1-2 activity-box">[[Datei:Schuler fuer Schuler bunte S hirts ohne Hintergrund m.png|200px|link=Schülerportal - von Schülern für Schüler]]
===[[Schülerportal - von Schülern für Schüler|<span style="color:#86a12d"><u>'''Schülerportal -    von Schülern für Schüler'''</u></span>]]===
<span style="color:#86a12d">Auf diesen Seiten entstehen Projekte bei denen Schüler das Web 2.0 aktiv nutzen und eigene Medienbeiträge produzieren, z. B. Lernpfade, interaktive Übungen und themengebundene Wiki-Seiten.</span>
</div>
</div> <!-- End .grid -->

Aktuelle Version vom 14. Dezember 2025, 10:47 Uhr

A central methodological challenge concerns the validity of empirical measurements. AI-supported writing processes can produce text quality that reflects technical assistance rather than actual competence gains (Rezat & Schindler, 2025). Empirical designs must therefore distinguish AI effects from learning processes, for example through process data, qualitative reflections, or control-group comparisons. A second challenge is the insufficient integration of process-oriented perspectives. Classical writing research emphasizes product ratings, yet the interaction between writers and AI—described as human–machine “coactivity” (Lehnen & Steinhoff, 2022)—remains underexamined. Log files, prompt developments, chat histories, or self-reports are therefore necessary to capture cognitive and metacognitive processes and to complement product analyses. A third issue concerns the sustainability of effects. Most studies rely on one-off interventions, although pre-/post-/follow-up designs are essential for detecting both immediate and delayed learning outcomes (Pissarek & Wild, 2018). This is particularly relevant in AI-assisted writing, where short-term relief may obscure long-term implications for self-regulation and transfer. Finally, empirical designs must account for ethical and technological conditions. Limited model transparency, data protection issues, and algorithmic biases (Gethmann et al., 2022) influence both research implementation and the interpretation of findings. Transparent reporting of technical parameters and ethical standards is therefore necessary to ensure comparability and replicability.